VWFS logotype
Bakom 250 skärmar på distans – men ändå tillsammans under digital konferens

Bakom 250 skärmar på distans – men ändå tillsammans under digital konferens

2020-11-25

Den 13 november 2020 arrangerade Volkswagen Finans Sverige AB (VFS) sin årliga konferens – i en digital tappning. Omvärldens restriktioner kräver innovativa koncept och med närmare 250 medarbetare via länk skapades en interaktiv och inkluderande konferens. Det var en omfattande och väl genomarbetad produktion som organiserades av ett fåtal personer på plats hos Studio Adapt.

Genom en tv-liknande produktion med kamerateam, flertalet skärmar och producent kunde medarbetarna ta del av insiktsfulla föreläsningar och tankeväckande samtal via en live-sändning. För att hålla en digital konferens levande krävs en högre grad av inkludering – något som kunde uppnås genom noga planerade aktiviteter som främjar gemenskap. Den första aktiviteten påbörjades redan tidigare samma vecka när samtliga medarbetare mottog ett godisbud som skulle öppnas lägligt till konferensens start. Moderatorn Isabelle McAllister ledde sedan medarbetarna genom en händelserik konferens på tre timmar. Företagets VD Frank Holland startade konferensen med att lyfta företagets framgångar under ett omtumlande år.

– Jag är stolt över vår företagsresa och vår position på marknaden. Vi har tagit oss an årets utmaningar med gemensamma insatser och kommer att fortsätta rusta verksamheten för att möta de utmaningar som kan komma. Jag är säker på att vi klarar oss igenom krisen och fortsatt in i framtiden, inledde Frank.

Presentationer om företagets målsättningar och strategier varvades med tittarfrågor och humoristiska inslag med värme. Någon som fångade kameravinklarna med bravur var gruppchefen Mats Widelund som presenterade årets vinnare inom företagets värderingar, Tillit, Entusiasm, Ansvar, Mod och Kundfokus. Varje vinnare filmades under corona-anpassade förhållanden till konceptet "Blåsningen", filmklipp som alla fick ta del av under konferensen. Vinnarna korades och hyllades genom applåder – både i studion och från medarbetarna hemma bakom skärmarna.

– För mig, och för oss som företag, är det viktigt att värderingarna inte bara är ord. Vi tar dem på stort allvar och det syns i vårt agerande. Tack vare att våra medarbetare får nominera och hylla varandra kan vi kora genuina vinnare inom våra värderingar!, berättade Linda Pettersson, HR-chef.

Ytterligare ett moment som ledde till ett stort engagemang var en app där alla medarbetare kunde publicera bilder, uppmuntra varandra och svara på tittarfrågor för att vinna priser. Appen skapade möjligheter för alla att aktivt delta i konferensen samtidigt som upplevelsen av gemenskap blev starkare. Konferensen innehöll även konkreta exempel på vad som skett det gångna året och vad insatserna har resulterat i.

– Det glädjer mig att vår medarbetarundersökning visar att 94 % är stolta över att arbeta här. Ni medarbetare är företaget och ert utvecklingsdriv är en betydande faktor för vår framgång. Trots corona kommer vi att nå våra affärsmål och vi har gjort framsteg inom samtliga strategiska dimensioner. Vi ska verkligen vara stolta över vad vi har uppnått och med det vill jag rikta ett stort tack till er alla!, avslutade Holger Pabst, Vice VD.

Bilder från vår digitala konferensen!

Linda Pettersson, HR-chefRima Sabbagh, avdelningschef Redovisning och Patrik Lindroth, avdelningschef FleetPeter Petersson, avdelningschef försäljning och Isabelle McAllister, moderatorJohan Nyqvist, avdelningschef PPP och Isabelle McAllister, moderatorVFS digitala konferens 2020Mats Johansson, chef Risk/Controlling, Jan Karlsson, chef Brand Management och Isabelle McAllisterVFS digitala företagskonferens 2020Mats Widelund, chef ÅF-utveckling

Tyvärr använder du en äldre webbläsare som inte längre finns stöd för på webbplatsen. För bästa användarupplevelse rekommenderar vi att du laddar ner senaste versionen av Chrome, Firefox, Safari eller Egde.

Tack för att du besöker vår webbplats!