VWFS logotype
Pappa bredvid bil med barn och hund.

Hjälp och råd om du inte är nöjd

  • Vi vill att du ska vara nöjd med våra finansiella tjänster och vårt bemötande. Vi värdesätter därför dina synpunkter och klagomål på vår verksamhet eftersom det ger oss en möjlighet att fånga upp eventuella problem, åtgärda dessa och vidta förebyggande åtgärder.


    Vart vänder du dig?

    Om du som kund har klagomål gällande våra finansiella tjänster eller vårt bemötande ber vi dig i första hand att framföra detta till handläggarna hos vår kundservice. Ofta behövs olika utredningar med framtagande av material.

    Telefon: 08-553 868 00
    kundservice.privat@vwfs.se
    kundservice.foretag@vwfs.se

    Om du efter denna kontakt fortfarande är missnöjd med vår hantering, ber vi dig att kontakta vår klagomålsansvarig.
    Vi ber dig att framställa ärendet skriftligen via brev eller e-post:

    Volkswagen Finans Sverige AB
    Att: Klagomålsansvarig
    151 88 Södertälje

    klagomal@vwfs.se

    Information från dig

    För att vi ska kunna hantera ditt klagomål på bästa sätt behöver vi följande information från dig:

    • Beskrivning av det som har hänt

    • När det hände

    • Vem/vilka som du haft kontakt med

    • Vem du är (namn och personnummer)

    • Dina kontaktuppgifter så att vi kan nå dig

    • Kund- eller avtalsnummer

    Handläggningstid och svarsgaranti

    Klagomål som inkommer till oss hanteras omsorgsfullt och med skyndsamhet. Inom 2 veckor ska du ha fått svar på ditt klagomål. Om det krävs en utredning så att svaret dröjer, kommer vi att meddela dig det.

    Om vi inte kan tillmötesgå ditt kundklagomål har du som kund rätt att få ett skriftligt svar med en motivering.

    Är du missnöjd med beslutet från vår klagomålsansvarig så kan du vända dig till:

    Allmänna Reklamationsnämnden
    Allmänna Reklamationsnämnden är en statlig myndighet som opartiskt och utan kostnad prövar privatpersoners tvister mot näringsidkare. Mer information hittar du på Allmänna Reklamationsnämndens hemsida (www.arn.se).

    Allmänna Reklamationsnämnden
    Box 174
    101 23 Stockholm

    Telefon: 08-508 860 00

    Domstol
    Du kan även låta en allmän domstol pröva ditt ärende. Läs mer på domstolens hemsida (www.domstol.se).

    Domstolsverket
    551 81 Jönköping

    Telefon: 036-15 53 00

    Rådgivning

    Konsumenternas bank- och finansbyrå
    Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en självständig rådgivningsbyrå som avgiftsfritt lämnar vägledning i konkreta ärenden som avser bank- och värdepappersområdet. Mer information hittar du på Konsumenternas Bank- och finansbyråns hemsida (www.konsumenternas.se).

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå
    Box 242 15
    104 51 Stockholm

    Telefon: 0200-22 58 00

    Konsumenternas försäkringsbyrå
    Box 242 15
    104 51 Stockholm

    Telefon: 0200-22 58 00

    Konsumentvägledare
    Konsumentvägledaren i din kommun lämnar kostnadsfri information och råd i finans – och försäkringsfrågor. Konsumentvägledaren närmast dig finner du på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se).