VWFS logotype VWFS logotype
Fleetsupport Fleetsupport
Provkörning ID. Buzz

Provkörning ID. Buzz

2023-06-13

Vi har provkört den nyutvecklade och helt elektriska versionen av ikoniska folkabussen. Och inte bara en version utan två – personbilsvarianten ID. Buzz Pro samt transportbilen ID. Buzz Cargo.

ID. Buzz Pro/ID. Buzz Cargo
Motor: elmotor med 204 hästkrafter, bakhjulsdrift & 310 nm.
Acceleration: 0-100 km/h: 10,2 sek
Toppfart: 145 km/h
Elektrisk räckvidd: Upp till 422 km/415 km enligt WLTP körcykeln
Vikt: från 2482 kg/2362 kg

Det man slås av direkt är den iögonfallande designen som känns retroinspirerad men samtidigt modern. Det kombinerat med häftiga exteriöra lackfärger gör bilen till en riktig magnet för uppmärksamhet. Interiört känner man igen sig från syskonen inom ID-familjen – avskalat, stilrent och helt digitalt. De korta överhängen bidrar till en oerhört rymlig kupé.

Personbilsvarianten ID. Buzz Pro erbjuder gott om plats för 5 passagerare med ställbar soffa bak och ett bagageutrymme på upp till 1.121 liter med uppfällda säten. Med sätena nedfällda får man nästan dubbelt så mycket utrymme - hela 2.132 liter!

ID. Buzz Cargo har 3 sittplatser fram och ett stort lastutrymme med lastvolym på 3,9 kubikmeter samt en lastförmåga på upp till 630 kg. ID. Buzz Cargo rymmer två euro-pallar på tvären vilket är imponerande för en så kompakt bil.
På vägen levererar båda ID. Buzz varianterna fina köregenskaper tack vare den låga tyngdpunkten och bakhjulsdriften. Eldriften ger ett starkt vrid i alla lägen vilket gör att ID. Buzz har en pigg acceleration. Bilarna vi provkörde var förvisso olastade vilket påverkar positivt. Kupén känns överlag välisolerad och tyst vid stads- och landsvägskörning. På motorvägen upplevs ljudnivån något bullrig vilket känns naturligt då bilens storlek bidrar till ett högre luftmotstånd. De 18” stora hjulen som bilarna är utrustade med kan också påverka en aning.

För sin storlek imponerar ID. Buzz när det kommer till framkomlighet och manövrering. Det långa axelavståndet och bakhjulsdriften gör att ID. Buzz har en svängradie som är i klass med Volkswagen Golf.

Räckvidden på över 40 mil enligt WLTP är klassledande och tack vare en laddningskapacitet på upp till 170 kWh kan bilen vid optimala förhållanden laddas från 5% till 80% på 30 minuter.

Vår slutgiltiga bedömning är att ID. Buzz är en fantastisk bil som vi tror företag har stor nytta av för att täcka olika mobilitets- och transportbehov som kan uppstå i vardagen.

Vi fick även möjlighet att ställa ett par frågor om ID. Buzz till Robert Andén som jobbar på Volkswagen Transportbilar.

- Hur har ID. Buzz tagits emot av marknaden?
Väldigt bra måste jag säga! Vi vet ju sedan tidigare att bilar i Volkswagens ”ID-familj” fungerar bra och att drivlina och körupplevelse tagits emot väl av marknaden.

Och så även i det här fallet – jag har inte vart med om, eller hört från andra – att kunder som provkör har haft något negativt att säga om bilen, tvärt om!

Den upplevs tyst, rymlig och lättmanövrerad skulle jag säga.

Skåpversionen, ID. Buzz Cargo, är ju dessutom den enda hel-elektrifierade skåpbilen som går över 40 mil enligt WLTP. Det i kombination med laddningskapacitet upp till 170kW gör ju att den står i klass för sig när det kommer till räckvidd vilket marknaden såklart ser som positivt.

- Kommer ID. Buzz Cargo bana vägen för ett skifte till el för företag inom bygg och transport?

Det hoppas vi såklart på!
Man ska komma ihåg att det är fler pusselbitar som ska komma på plats för att transportsektorn ska kunna elektrifieras på allvar. Bilar som denna, med lång räckvidd och möjlighet till snabb laddning är såklart en del av kakan.

Det behöver även finnas en fungerande ladd-infrastruktur på arbetsplatser men även publikt och i hemmen. Här finns fortfarande mycket att göra för alla parter.

Men jag tycker att många kunder tar ett stort ansvar och bygger ut den infrastruktur de själva kan påverka. Och eftersom bilen har den räckvidd den har så behöver man ju inte ladda mer än ca 1,5 gång per vecka för ett normalt körmönster. Det gör ju att utbyggnaden av egna laddstolpar inte behöver bli så omfattande för att få en vagnpark att gå runt på ett bra sätt.

Sist men inte minst så behöver man ställa om sitt tankesätt kring elektrifieringen.

Testa en bil i verksamheten, testa att ladda publikt i en vecka, hur funkar det?
De allra flesta som ställer om sitt tankesätt och tar sig an elektrifieringen med ett positivt ”mindset” upptäcker också att det går alldeles utmärkt att åka elektriskt och utsläppsfritt med alla de fördelar som det innebär.

- Hur förhåller sig ID. Buzz mot en fossildriven transportbil i ett TCO sammanhang?

Självklart har TCO:n för elbilar fått sig en törn efter att regeringen valt att avveckla klimatbonusen. I många fall var ju elbilen det billigaste alternativet för något år sedan. Så ser inte riktigt verkligheten ut idag, även om det inte skiljer särskilt mycket mot en fossildriven bil. Men jag tycker det är viktigt att fylla månadskostnaden med fler värden när man tittar på elbil.

På grund av utmaningarna vi står inför kopplat till klimatförändringar så kan man ju ställa sig frågan: Givet att du tankar ”grön el” - vad får det kosta att köra Co2-neutralt? Vad är merkostnaden värd i andra mjuka värden som exempelvis profilen på mitt företag? Har jag råd att stå utanför när beställare och upphandlare kräver elbilar i min vagnpark?

Fyller man innehållet med dessa perspektiv landar man ganska snabbt i att merkostnaden har ett stort värde.

- Kommer ID. Buzz komma i fler versioner?
Ja det är inte så långt kvar tills vi släpper upp nya versioner av bilen till försäljning. Under första halvan nästa år är planen att öppna upp den sex- och sjusitsiga versionen av Buzz Pro. Den versionen kommer då också i ett längre axelavstånd.

Ungefär samtidigt släpper vi GTX till ID. Buzz Pro och ID. Buzz Cargo. Fyrhjulsdrift och upp till 340hk kommer då att erbjudas.

- Hur ser leveranssituationen ut för ID. Buzz?
Den är god – vi har fortsatt hög produktion i fabriken och Sverige är en av få prioriterade länder för den här satsningen. Vi har en stor orderstock som nu ska byggas och levereras till kunderna under sommaren och hösten. En bra mängd lagerbilar är också beställda och väntas komma hem under hösten/vintern 2023.
Personbilsvarianten ID. Buzz Pro går att få med ganska omgående leverans idag – det finns bilar hemma i Sverige.

- Kan du berätta om någon detalj om ID. Buzz som få känner till?
Jag tycker att den bäst bevarade hemligheten med den här bilen är att den levereras koldioxidneutral eftersom fabriken har minimerat klimatpåverkan i produktionen och klimatkompenserat för de utsläpp som helt enkelt inte gått att undvika. Så om man väljer att ladda bilen med ”grön el” kan man faktiskt på riktigt hävda att man kör helt Co2-neutralt!

En annan grej som få känner till är att Volkswagen kunnat återanvända PET-flaskor och gamla fisknät vilket gjort att man har återvunnet material i både golv- och takmattor och även i vissa sätesklädslar. Dessutom används inget animaliskt läder i ID. Buzz interiör.




Tyvärr använder du en äldre webbläsare som inte längre finns stöd för på webbplatsen. För bästa användarupplevelse rekommenderar vi att du laddar ner senaste versionen av Chrome, Firefox, Safari eller Egde.

Tack för att du besöker vår webbplats!