VWFS logotype VWFS logotype
Fleetsupport Fleetsupport
  • Möt vår förarsupport
    Möt vår förarsupport
2023-10-03

Våra kunder får utöver ett brett produkt- och tjänsteutbud även tillgång till en omfattande supportfunktion. Linnea, Joakim, Sofia och Anette jobbar i team förarsupport. Vi har lånat gänget och ställt ett par frågor för att ge en bättre inblick i deras arbetsvardag.

Vad jobbar ni med på förarsupport och vilka är de vanligaste kundfrågorna? 

- Vår huvudsakliga uppgift är att vara tillgänglig för våra förare. Frågorna som vi får på mail och telefon varierar mycket men de vanligaste ärenden handlar om beställning av drivmedelskort, kontraktsändringar, kilometerrapportering, fakturafrågor för delat drivmedel, förmånsvärden och råd vid utlandskörning, säger Joakim.

- Det är naturligt att våra förare vänder sig till oss med det mesta. Vi kan se och hantera mycket kopplat till bilen och kontraktet men ibland behöver vi hänvisa till våra partners eller bilåterförsäljaren – t.ex. vid skadeärenden då försäkringsbolaget behöver vara inblandat, tillägger Linnea.

- Närheten till kunden gör att vi får värdefulla insikter om vad som fungerar och vilka behov det finns där ute. Därför är en viktig del av vårt arbete utveckling av våra processer och rutiner, säger Anette.

Vilken period är den mest intensiva för förarsupporten? 

- Den mest intensiva perioden är de två första veckorna efter månadsskiftet. Under dessa veckor är det en hel del förberedelser med färdigställandet av samlingsfakturan till våra kunder, säger Sofia.

- Politiska beslut och händelser i vår omvärld som får direkta konsekvenser för våra förare brukar också innebär att antalet ärenden ökar. Då prioriterar vi i vårt arbete så att vi kan bemöta behovet där ute och ge rätt rådgivning, säger Linnea.

- Under hösten har vi t.ex. fått lägga mycket tid på en ny rutin kopplat till klimatbonus ansökningar. Utöver det har biltillverkarnas leveransproblem lättat vilket göra att vi får mycket frågor kopplat till återlämningsprocessen, tillägger Joakim.

Har ni några praktiska tips som kan underlätta förarnas vardag?

- Spara ner förarsupporten som en kontakt i din telefon. Då har du våra kontaktuppgifter lättillgängliga, tipsar Sofia.

08-120 812 20
fleetforare@vwfs.se

- På FleetWeb har vi skapat sidan ”Vanligaste frågor” för att ge förarna smidig åtkomst till svar på några av de mest förekommande frågorna. Feedback är viktigt för oss så vi vill passa på och uppmana förarna att tipsa oss om vilken information skulle vara nyttig att lägga till, säger Anette.

- Tiden går fort vilket innebär att körjournalsåret stänger snart. Den 5:e december är den sista dagen som det går att kilometerrapportera för 2023. Vårt tips är att ta tag i eventuella kompletteringar och justeringar i god tid, tillägger Linnea.

Finns det något nytt på gång? 

- Just nu jobbar vi med att förbättra och förtydliga utseendet på våra fakturor för delat drivmedel, även kallad ”splitfakturan”, säger Joakim.

- En efterfrågad nyhet är att föraren kan efter stängt körjournalsår exportera kilometerrapporten från FleetWeb. Det underlättar när det blir dags att rapportera tjänstemilen i deklarationen, avslutar Sofia.

Tyvärr använder du en äldre webbläsare som inte längre finns stöd för på webbplatsen. För bästa användarupplevelse rekommenderar vi att du laddar ner senaste versionen av Chrome, Firefox, Safari eller Egde.

Tack för att du besöker vår webbplats!