VWFS logotype VWFS logotype
  • Vad händer när nycklarna återlämnas?
    Vad händer när nycklarna återlämnas?
2023-12-07

Tjänstebil, personalbil, verksamhetsbil eller förmånsbil. Till slut har bilarna tjänat sitt och det vanligaste är att de säljs vidare.

Det finns ett antal olika lösningar för att hantera bilförsäljningen. En växande trend vid försäljning av finansiellt leasade bilar är att vända sig till professionella bilauktionsföretag. Denna metod har blivit allt mer populär tack vare enkelhet, smidighet och lönsamhet för företaget och dess anställda.

För att erbjuda dig enkel tillgång och förenkla processen har vi under många år byggt upp ett starkt samarbete med TradingSolutions. Vi hade nyligen möjlighet att intervjua Fredrik Troedson, en erfaren Key Account Manager på TradingSolutions, för att få en insikt i det nuvarande marknadsläget.

Vad är din erfarenhet av bilförsäljningsåret 2023 och vad kan du säga om utbud och efterfrågan?

Det har varit ett mycket intressant år hittills, där både utbud och efterfrågan har varit mycket höga. I samband med den låga kronan har vi slagit rekord i exportförsäljning i början av året, medan efterfrågan från svenska handlare gradvis ökat under året. Allt detta har bidragit till rekordhöga begagnatpriser.

Just nu, mot slutet av året, ser vi en något minskande efterfrågan på begagnade bilar. Anledningen kan delvis kopplas till den stora volymen av återlämnade företagsbilar som följd av att nybilsleveranserna normaliserats samt säsongsvariationer.

Vilka är de vanligaste försäljningskanalerna för leasingbilar?

Det är fortfarande vanligt att många byter in sina bilar hos återförsäljare. Det känns praktiskt att gå till återförsäljaren med den gamla bilen och komma därifrån med en ny. Med vår lösning kan kunder besöka återförsäljaren och byta till en ny bil precis som vanligt. Samtidigt bokar vi en transport som hämtar upp bilen på plats och tar den till vår testanläggning istället. Vi märker att allt fler upptäcker vår försäljningskanal, och kunderna är mycket nöjda med att de får bra betalt och full kontroll över processen.

Kan du förklara konceptet med bilförsäljning via auktion och varför det har blivit populärt?

Bilförsäljning via auktion är väldigt enkelt och precis som det låter. Vi lägger ut bilarna på auktion och istället för att låta en enskild bilhandlare ge ett bud på bilen, ger vi över 35 000 potentiella köpare i hela Europa möjlighet att tävla om att köpa just din bil. Vi noterar att auktionsmetoden inte bara levererar höga försäljningspriser utan även snabba avvecklingstider från det att bilen återlämnas till dess att den hittar sin nya ägare. En vinnande kombination av effektivitet och ekonomiska fördelar. 

I genomsnitt kan detta översättas till en besparing på cirka 1 000 kr/mån i totala ägandekostnader (TCO) för ett leasingavtal på 36 månader, något som ofta glöms bort. 

Att lägga in ett försäljningsuppdrag går snabbt, i vår webbportal tar det bara 3 minuter där man även kan följa försäljningsprocessen och se statistik över alla uppdrag. Som kund behöver man inte göra något mer förrän auktionen är avslutad.

Kan du ge oss en översikt över kostnaderna för att sälja en bil på auktion och några viktiga saker att tänka på?

Generellt sett ser prisstrukturen vid en bilförsäljning ut som följande:

1. En försäljningskostnad som uppstår när kunden accepterar ett försäljningsuppdrag.

2. En fullserviceavgift som täcker kostnader för att göra iordning bilen inför kommande försäljning. Detta inkluderar tjänster som tvätt, test, fotografering, uppställning och för en extra kostnad även avdekalering.

 

3. Slutligen finns transportkostnaden, som varierar beroende på var i landet bilen finns och dess storlek.

En betydande, men för kunden osynlig, kostnad är köpavgiften, som debiteras av auktionsbolaget och påverkar det slutliga auktionspriset. Detta har direkt inverkan på beloppet som du som säljare får till slut. På TradingSolutions har vi valt att jobba med en låg, fast köpeavgift.

Vad tror du om utvecklingen framöver inom bilbranschen och bilförsäljning?

Det är en knivig fråga med tanke på den omvälvande förändring som bilbranschen genomgår. Det finns många faktorer i spel och ständiga förändringar. Numera finns inte märkeslojalitet eller nödvändigheten att äga en bil i samma utsträckning som förut. Bilen har gått från att vara något personligt till att bli ett transportmedel. 

Samtidigt är behovet i stort sett detsamma, och bekvämligheten att ha tillgång till en bil på parkeringen finns kvar. På företagssidan tror jag att många kommer omvärdera sin bilpolicy för att anpassa sig till de faktiska behoven för fordon för sina anställda. Jag tror t.ex. att vi kommer se fler upplägg där det krävs att man reser i tjänsten för att man ska få ta ut en förmånsbil. 

Tyvärr använder du en äldre webbläsare som inte längre finns stöd för på webbplatsen. För bästa användarupplevelse rekommenderar vi att du laddar ner senaste versionen av Chrome, Firefox, Safari eller Egde.

Tack för att du besöker vår webbplats!