VWFS logotype VWFS logotype

Har du frågor kring finansiering? Sök bland vanliga frågor till kundservice.

Sök bland vanliga frågor
Robotteknik effektiviserar kundkontakten

Robotteknik effektiviserar kundkontakten

2020-04-24

För Volkswagen Finans Sverige AB (VFS) är en hjälpsam och effektiv kundkontakt grundläggande. För koncernen är det även av största vikt att hålla sig i framkant och anamma nya, automatiserade processer. VFS har därav implementerat systemlösningar i form av robotteknik som genom att sköta enklare ärenden frigör viktig tid från handläggarna.

En förstklassig kundservice är en självklarhet för VFS. Därför erbjuds support via ett flertal digitala kanaler, såsom chatt, e-post och telefon. Sedan juni 2019 tjänstgör även roboten Volke – som tar hand om enklare kundserviceärenden och frigör tid från företagets handläggare. Linda Moberg arbetar som handläggare på VFS:s kundserviceavdelning och Anilia Sellstedt är Digital Kundupplevelseansvarig – de anser båda att roboten Volke underlättar det dagliga arbetet.

– Genom att automatisera enklare processer till robotteknik kan vi som handläggare lägga fokus på de mer komplicerade ärendena som inkommer, berättar Linda.

Roboten Volke minskar risken att ärenden fördröjs
Med Volkes hjälp automatiseras repetitivt och vardagligt arbete som utskick av fakturakopior och uppstart av avtal. Vidare berättar Anilia om fördelarna med att använda sig av robotteknik, och menar att automatiseringen minskar risken för att ärenden fördröjs.

– Roboten Volke är alltid i bruk och tekniken blir därför väldigt tillförlitlig. Volkes uppgifter kan alltid utföras och hjälper oss att ligga i framkant!, berättar Anilia.

Vidare anser Linda och Anilia att användningen av robotteknik bidrar till att större fokus kan läggas på andra projekt inom företaget. Linda har varit med och implementerat företagets externa chatt-funktion och är administratör för den interna manualsidan som kallas Bubblan.

– Att jag kan engagera mig i fler projekt på VFS gör att jag får mer kunskap i mitt dagliga arbete. Jag känner mig uppskattad och än mer taggad på att få VFS att fortsätta vara i framkant inom branschen, avslutar Linda.

 

Tyvärr använder du en äldre webbläsare som inte längre finns stöd för på webbplatsen. För bästa användarupplevelse rekommenderar vi att du laddar ner senaste versionen av Chrome, Firefox, Safari eller Egde.

Tack för att du besöker vår webbplats!