Marketing Automation i fokus hos oss
Stefan Sjöblom har arbetat i olika roller på Volkswagen Finans Sverige AB (VFS) sedan 2015. Idag innehar han rollen som Marketing Automation Manager där han implementerat ett nytt systemstöd för VFS individualiserade marknadsföring.
När Stefan började på företaget var de 150 anställda, idag är de över 230 stycken. Med ett driv och en vilja att uppleva nya utmaningar och få ett bredare perspektiv har han haft roller som Business Controller och affärsutvecklare. Två roller som skapade en helhetsbild av företaget och med det i bagaget växlade han till sin nuvarande roll som Marketing Automation Manager.
– VFS har varit öppna och mottagliga för min karriärutveckling. Så länge man arbetar engagerat och är tydlig med vad man vill finns alla möjligheter. Det är bara en själv som sätter gränserna. Det uppskattar jag med VFS, berättar Stefan.
Individanpassad marknadsföring med riktade erbjudanden
Marknadsavdelningen har arbetat med datadriven marknadsföring i drygt ett decennium och består idag av fyra personer. Ett av deras största projekt under 2019 var att implementera Marketing Cloud. Systemet kommer bidra till en än mer individanpassad marknadsföring med riktade erbjudanden.
– Omvärlden förändras konstant och det gäller att vi hänger med. Genom att ytterligare personalisera budskap utifrån kundens preferenser ökar vi effekten och relevansen i vår marknadsföring. Vi ser att det stärker våra kundrelationer och stödjer ökad kundlojalitet, berättar Stefan.
Arbetet sker i nära samarbete med märkena under Volkswagen Group Sverige och målet är att bli en förlängning av deras budskap. Genom att marknadsföra fördelarna med våra produkter inom ramen för märkenas identitet adderar vi mervärden till kunderna och stödjer märkena och återförsäljarna att sälja mer bilar tillsammans med VFS-produkter.
– Allt bygger på data. På marknadsavdelningen strukturerar och länkar vi den data vi är i behov av, för att det ska bli relevant. Det sker en automatiserad överföring till systemet för att möjliggöra färsk data. Utifrån kundens beteenden skapas en logik för vad som ska hända beroende på vad. Det är ett kontinuerligt arbete – det som är relevant idag kanske inte är det imorgon. Det tycker jag är spännande och det känns värdefullt att mitt arbete kan göra skillnad!
En föränderlig bransch med nya digitala tjänster
Implementeringen av Marketing Cloud har mottagits på ett positivt sätt inom företaget, berättar Stefan. Det är en föränderlig bransch med många nya digitala tjänster som kunderna förväntar att VFS ska svara upp mot. Det är ett sätt att vara beredd på vad som komma skall, som ännu är okänt. Vidare beskriver Stefan att kulturen inom bolaget är öppen och att han gillar att det händer nya saker hela tiden.
– Ett av många fina minnen från mina år på VFS är första gången jag besökte huvudkontoret i Tyskland. Där träffade vi bland annat vår motpart på marknadsavdelningen och fick se hur de arbetar. Det skapade ett fördelaktigt utbyte kring marknadsföring. Jag trivs här och uppskattar att få ha möjligheten att arbeta med det senaste inom marknadsföring, avslutar Stefan.