-
Volkswagen Finans Sverige firar 30-årsjubileum
I år firar vi 30 år av mobilitetslösningar inom bilfinansiering och vi ser tillbaka på resan med största ödmjukhet och tacksamhet. Den röda tråden på vägen mot att bli störst i bilfinansbranschen har varit att vi alltid sätter kunden i fokus. Det är något som våra medarbetare har byggt upp genom nära samarbete med Volkswagen Group Sverige och våra återförsäljare. I den här artikeln ger Johan Nyqvist, affärsområdeschef Digital & Direct och marknadschef, sin analys av vår företagsresa och branschens utveckling.
Betydelsefulla nycklar längs vägen
🔑 Nyckeln till långsiktiga relationer – våra kunder betyder allt! En av våra viktigaste förändringar var när vi började ha kontakt med slutkunderna. Vi gick från en anställd på den positionen till att det idag är vårt största fokus och det var ett betydande vägskäl i vår utveckling och paketeringen av slutprodukten. Det gjorde att vi fick mer insikt om kundernas behov och önskemål.
🔑 Nyckeln till framgång – tillsammans med våra återförsäljare och märken i koncernen kan vi vägleda våra kunder. Tack vare vår treenighet är vi den ledande aktören på den svenska marknaden för bilfinansiering. I starten hade vi ett fåtal kontakter på Volkswagen Group Sverige och idag har vi minst ett 50-tal dagligen och även samarbetet med återförsäljarna och försäkringsbolagen har intensifierats under åren.
🔑 Nyckeln till trygghet – vi hyllar våra medarbetare som gör gedigna insatser för att stärka relationerna och utveckla erbjudandet gentemot våra kunder. Vi har något som våra medarbetare kallar VFS-andan och de beskriver att den står för en familjär stämning och gemenskap utöver det vanliga. Det är också anledningen till att jag kom tillbaka som en så kallad hemvändare. Jag är extra stolt över att vår kämpaglöd har varit extra stark under press och dåliga tider, så har det alltid varit. Vi är bra på att reagera, ställer om snabbt och är proaktiva. Vi kombinerar långsiktighet och snabba reaktioner!
🔑 Nyckeln till mobilitet – vår vision genomsyrar våra tjänster och produkter. Vi erbjuder hållbar och kundanpassad mobilitet längs hela fordonets livscykel.Viktiga milstolpar i VFS:s företagsresa
-
Integreringen mellan VFS och Volkswagen Group Sverige (VGS)
Vår affärsmässiga integration har inneburit att vi kan ha ett gemensamt erbjudande gentemot våra återförsäljare och kunder. Förr hade VGS ett system för att sälja bilen och vi på VFS ett annat system för att erbjuda finansiering – idag erbjuds allt i samma system och ger upphov till fördelaktig paketering. Det blev en betydelsefull skillnad när bilen och finansieringen förenades i ett.
-
Privatleasing
Produkten fanns redan 2010 men marknaden behövde bli mer mogen. Vi kom i gång ordentligt 2016 då privatkunderna blev mer och mer mottagliga för en månadskostnad. Anledningen till detta drevs på av vårt ökade samarbete med VGS och våra gemensamma kampanjer. Men även ändrat användarbeteende i livet med andra abonnemang såsom Netflix, BookBeat osv. Kunderna efterfrågade ökad trygghet och ett enklare sätt att äga bil och vi löste problemet.
Privatleasing för begagnade bilar
Våren 2023 lanserade vi även privatleasing för begagnade bilar, vilket är win-win för alla parter. På samma sätt som våra kunder uppskattar privatleasing av nya bilar tror vi att de uppskattar privatleasing av begagnade bilar. För våra återförsäljare innebär det möjlighet att behålla bilen inom sitt ekosystem en längre tid av bilens livscykel och säkra upp framtida intäkter.-
Vår företagssatsning Fleet
Satsningen började för många år sedan och idag är vi en stor aktör på Fleet-marknaden. Vi har en bredd i vårt erbjudande till våra Fleet-kunder som visar sin uppskattning med hög grad av lojalitet. Detta har varit en extra viktig portfölj när privatmarknaden minskat som en effekt av svårare tider för hushållen. Vi har idag en viktig organisation som hanterar de större kunderna och skapar fördelaktiga kunderbjudanden tack vare nära relationer.
-
En digital kundresa
Vi har dessutom en digital kundresa som gör att privatkunden kan vara 100 % digital om så önskas. I våra digitala konfiguratorer visar vi upp bilar och olika erbjudanden där kunden kan beställa sin bil och finansiering direkt. Detta driver volym till VGS och våra återförsäljare. Det är en viktig kanal för VFS, VGS och ÅF där vi kan kommunicera med kunderna och skapa affärer.
Framtiden inom bilfinansiering
Vi på Volkswagen Finans har utvecklats med tiden och följt branschens utveckling, samtidigt som vi har varit med och format den. Branschen har gått mot månadskostnader och vi har varit drivande i den frågan. Helhetspaketeringen av vårt erbjudande förbättras kontinuerligt och våra tilläggstjänster såsom betalskydd och serviceavtal ökar kundernas trygghet. Det är viktigt för oss.
Nästa steg för oss handlar dels om att fortsätta bredda erbjudandet mot företag för att förenkla deras vardag. Vi behöver även stärka vårt erbjudande och försäljning av operationell leasing till företag. Vi behöver även fortsatt satsa mer på privatleasing för begagnade bilar. Det gäller även för begagnade elbilar vilket jag tror starkt på. Vi har genomfört omfattande IT-satsningar för att utveckla våra produkter och tjänster men det finns mer att göra för att skapa en fulländad upplevelse digitalt. Just nu pågår IT-utveckling kring vår infrastruktur som är betydande för vår fortsatta företagsresa.
Vi är bra på att fira framgångar inom VFS men det jag tycker att vi kan bli bättre på är att stanna upp och reflektera i vardagen. Våra medarbetare har mycket att vara stolta över. Jag är inte född och uppvuxen på det här bolaget, men nästan! När jag började här var vi 67 personer och många av dem är kvar än i dag – i familjen. Nu är vi över 250 medarbetare och jag ser fram emot att se vart vägen för oss härnäst! -