Privatleasing av begagnade bilar
Andreas Eriksson är Brand Manager Used Cars och de senaste åren har han varit högst delaktig i framtagningen av vår produkt privatleasing av begagnade bilar som lanserades för omkring 1,5 år sedan.
Hur har produkten tagits emot på marknaden?
– Att kunna privatleasa begagnade bilar har varit en efterlängtad och efterfrågad produkt från både våra återförsäljare och kunder. Idag ligger vi långt fram i utvecklingen och vi kan erbjuda ett brett sortiment från koncernens alla märken. Jag är väldigt glad över att vi har ett så pass stort utbud redan nu och vi har fått positiv respons på marknaden.
Är det något som har varit avgörande i utvecklingen av produkten?
– Våra återförsäljare och märkena inom Volkswagen Group Sverige har varit centrala i utvecklingen. Det är återförsäljarna som möter kunderna så det är viktigt att de är involverade, får genomföra tester och komma med synpunkter. Tack vare ett nära och givande samarbete har vi till exempel landat i en modellårsstyrning som gör det enklare och snabbare för återförsäljarna att ta fram ett pris till kunden. SEAT/CUPRA har varit med hela vägen och varit en viktig del i arbetet som tagit produkten till det den är idag. De har varit med i många pilotprojekt och tester som gett oss värdefulla insikter som vi tagit med i vår utveckling av produkten för att sedan applicera på alla märken.
Hur gynnas kunden av privatleasing av begagnade bilar?
– Istället för en traditionell finansiering, där kunden lägger in en kontantinsats och står för risken själv när det gäller värdeminskningen, så behöver kunden inte lägga någon kontantinsats och VFS garanterar ett restvärde på bilen. Detta gör att kunden enkelt kan lämna tillbaka bilen efter avtalsperioden. Vi erbjuder två olika avtalsperioder; 24 respektive 36 månader. Privatleasing av begagnade bilar skapar ökad trygghet för kunden då de har ett garanterat restvärde på produkten efter den valda perioden. Kunden har även möjlighet att skräddarsy bilen med olika tilläggstjänster såsom serviceavtal och märkesförsäkring. En kortare avtalsperiod gör att kunden enklare kan göra förändringar kring val av bil. Det kan vara så att kundens behov av bil förändras och till exempel behöver större eller mindre bil, eller dragkrok, bara för att nämna några exempel.
Berätta om produktutvecklingen, vad kommer framåt?
– Vi arbetar med ständiga förbättringar genom att lyssna in behovet på marknaden och utveckla våra interna system och processer. Just nu arbetar vi med produktpaketering, att få produkten ännu mer flexibel och öka utbudet. Produkter kan alltid bli bättre!