VWFS logotype

FAQ -Billån

De tre vanligaste frågorna

  • Kan jag lösa mitt lån i förtid?

    Ja, du kan kostnadsfritt lösa ditt lån när du vill. Du betalar din kapitalskuld samt räntan fram till den dagen du löser lånet. Kontakta kundtjänst för exakt belopp.
    Glöm ej att ha ditt kund –eller avtalsnummer tillgängligt då vi tillämpar banksekretess. Ditt kundnummer hittar du på din faktura och avtalsnummer hittar du på ditt kontrakt.

    1384
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Kan jag betala med e-faktura/autogiro?

    För dig som privatperson eller som har enskild firma kan vi erbjuda e-faktura. Anmälan för E-faktura gör du via din internetbank.

    För att anmäla autogiro fyller du i en autogiroanmälan (till blanketten) och skickar in till kundtjanst@vwfs.se alternativt till
    Volkswagen Financial Services
    Autogiro
    15188 SÖDERTÄLJE

    OBS! Först när det står längst ned på fakturan att beloppet kommer regleras via autogiro är kopplingen med din bank upprättad. Innan dess behöver du betala in fakturorna manuellt. Betalningsuppgifter finner du på fakturan.

    976
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Kan jag sälja bilen och behålla lånet?

    Nej. Då bilen står som säkerhet för lånet så måste du lösa lånet om du säljer bilen.

    934
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Hur gör jag en extraamortering på mitt lån?

    Om du vill göra en extraamortering kan du göra det till bankgiro 5078-3489 alternativt överbetala din faktura. Om du använder dig av bankgirot ovan kan du ange registreringsnummer som referens vid inbetalningen.

    Har du en restskuld kommer din extraamortering att bokas mot restskulden, i annat fall kommer din månadskostnad att sänkas.

    Önskar du att vi bokför extra amorteringen mot kortare löptid istället måste du meddela oss detta.

    På din nästkommande faktura ser du att du har extraamorterat då din restskuld blivit lägre. Du blir alltid räntekompenserad från det datum pengarna kommit oss tillhanda

    808
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Vad händer när jag löst mitt lån?

    När vi mottagit din slutbetalning löser vi lånet och tar då bort kreditmarkeringen i bilregistret. Du erhåller då nya registreringsbevis från Transportstyrelsen, där du ser att kreditmarkeringen är borttagen.

    OBS! Har du sålt bilen och redan genomfört ägarbyte så skickas det nya registreringsbeviset direkt till ny ägare.

    655
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Jag hittar inte min faktura, hur kan jag få en ny?

    Beställ en fakturakopia hos kundtjänst.

    514
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Varför är min första faktura på ett högre belopp än vad som står på kontraktet?

    Den första fakturan innehåller, förutom månadens belopp med amortering och ränta, även uppläggningsavgift samt eventuell ränta från leverensdag till kontraktsstart.

    380
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Varför har jag fått dröjsmålsränta på min faktura?

    När betalningen kommer in för sent till oss får du betala dröjsmålsränta från förfallodagen. Om du är mer än 10 dagar sen skickas en påminnelse och du blir även debiterad påminnelseavgift på nästkommande faktura.

    140
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Jag har fått en faktura från Svea Inkasso, vad gör jag?

    Om vi inte fått in betalning från dig trots påminnelse så skickas fakturan till Svea Inkasso. Du betalar din faktura direkt till dem och har du ytterligare frågor kontakta Svea Inkasso.

    277
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Är det samma OCR-nummer på alla fakturor?

    Nej, det är olika OCR-nummer varje månad. Varje faktura har ett unikt OCR-nummer.

    434
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Kan jag överbetala min faktura om jag vill betala lite extra?

    Ja, om du överbetalar din faktura bokförs överskottet som en extraamortering.Har du en restskuld kommer din extraamortering att bokas mot restskulden, i annat fall kommer din månadskostnad att sänkas.

    Önskar du att vi bokför extra amorteringen mot kortare löptid istället måste du meddela oss detta.

    693
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Jag har autogiro och vill inte ha någon faktura utskickad. Kan jag avbeställa den?

    Nej. Vi redovisar ränta, amortering och vilket belopp som kommer debiteras ditt konto på fakturan. Den går ej att avbeställa.

    310
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Varför betalar jag administrationsavgift när jag har autogiro?

    Vi har kostnader för fakturering, även om betalning sker via autogiro. Dock sänks avgiften till f.n. 25,00kr om du väljer autogiro.

    512
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Mitt autogiro har inte dragits denna månad, vad händer nu?

    Vi drar autogirot den 27e varje månad, om denna dag inträffar på en helgdag så görs dragningen första vardagen därpå. Om pengar ej kan dras denna dag så görs ett nytt försök dagen efter. Skulle dragningen då inte gå igenom så måste fakturan betalas manuellt. OCR-nummer finner du på fakturan.

    219
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Kan jag överlåta mitt lån till någon annan?

    Ja, lånet kan flyttas över till annan person/annat företag under förutsättning att denne blir kreditgodkänd av oss. OBS! Överlåtelse kan ej ske mellan privatperson och näringsidkare.

    593
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Hur går jag till väga för att överlåta mitt lån?

    Ni skickar in underskriven ansökan till kundtjanst@vwfs.se. När ansökan mottagits görs en kreditupplysning på ny sökande och om denne blir godkänd skickar vi ut ett kontrakt för bägge parter att signera.

    Ladda ner överlåtelseansökan

    OBS! Kontraktet blir överlåtet först när det undertecknats av Volkswagen Financial Services.

    402
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej
  • Kan jag förlänga/lägga om mitt lån?

    Ja, i vissa fall kan lånet förlängas eller läggas om. Kontakta kundtjänst för mer information.
    En administrativ avgift tas ut enligt gällande prislista, f.n. 420,00kr.

    513
    Fick du inte svar på din fråga?

    Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig!

    Fick du svar på din fråga?

    • Ja
    • Nej