-
En tillbakablick fylld av minnen, ödmjukhet och stolthet
I samband med vårt 30-årsjubileum har vi intervjuat Anilia Sellstedt som började hos oss 2011. Hon startade sin karriär hos oss som handläggare inom kundservice, blev senare utbildningsansvarig över tre kundservicegrupper, därefter digital kundupplevelseansvarig och sedan processansvarig. Idag är hon gruppchef för process- och verksamhetsutveckling inom Operations. I den här intervjun tar hon med oss på en tillbakablick fylld av minnen, ödmjukhet och stolthet.
Du har varit med och byggt upp våra tjänster inom kundservice, berätta mer om det
– Det har snart gått 14 år så det gäller att gräva i minnesbanken. När jag började var vi totalt 3 handläggare som hanterade slutkunder och idag är det närmare 30 medarbetare i teamen som gör det. Det är stor skillnad! Redan när vi var omkring 10 medarbetare kom min utbildningsroll på kartan för att vi insåg vikten av att bygga ett starkt och kunnigt team som kunde växa med kvalitet för att möta kundernas behov. Till en början hade vi inga volymer att tala om och våra mail- och telefontider var kl: 10-15. Idag är det vår största gren och vi är tillgängliga på telefon och mail kl: 8.30-16.30 för att ha en nära dialog med våra kunder. I takt med att vårt produkterbjudande har breddats och vår kundportfölj ökat har vi utökat antalet team.Slutkunden har alltid stått i fokus.
Finns det något som utmärker sig från dessa år?
– Ett verktyg som ligger mig varmt om hjärtat är vår kunskapsportal ”Bubblan” som jag implementerade 2017 tillsammans med mina kollegor på Operations. Där har vi hela avdelningens manualer, vilka tidigare var handskrivna eller i word-format på olika datorer. Numera efterfrågas inlogget även av andra avdelningar och det är ett positivt bevis på att den är uppskattad. För min egen del är det helt klart de olika roller och områden jag fått arbeta med, den kunskap och erfarenhet det gett mig. Jag har snart varit 14 år på samma avdelning, delvis just för att jag har haft möjlighet att jobba med helt olika områden i en händelserik miljö.
När du tänker tillbaka på företagets och din egen resa, vad är du mest stolt över?
– Det ständiga förbättringsarbetet vi gör tillsammans och att vi alltid är på väg någonstans. Det har bidragit till både företagets utveckling och min utvecklingsresa. Jag var väldigt ung när jag började och resan fram till nu har verkligen utvecklat mig både som person och yrkesmässigt. Jag har ju varit här nästan hela mitt vuxna liv, så det är inte konstigt att jag tycker min arbetsplats är familjär.
Vad drivs du av i ditt arbete?
– Det primära är kunskap, att lära mig mer och att implementera nya idéer som bidrar till utveckling i både stort som smått. Jag blir jätteglad när jag får någon annan att växa; det är viktigare än att jag själv utvecklas. För mig är det viktigt att vara förstående, hjälpsam, stödjande som ledare. Jag har verkligen möjlighet att hjälpa andra att utvecklas i min nuvarande roll och det uppskattar jag!
Hur ser du på Volkswagen Finans framtidsutsikter?
– Jag är helt säker på att vi går åt rätt håll och följer med i det moderna samhället. Hela mitt team arbetar med utveckling och verksamhetsförbättring för att göra det som är bra ännu bättre. Vi strävar ständigt efter att öka kundnöjdheten. Jag är väldigt nyfiken på framtiden. Att våga bryta invanda mönster och stötta nya idéer är grunden för att ligga i framkant inom branschen.Anilia var en viktig byggsten när vi byggde upp vår kundservice-avdelning och utöver det hon nämner ovan har hon även implementerat både chatt och digital FAQ. Av andra medarbetare beskrivs hon som en symbol för förändringen inom kundservice och att det har varit hennes röda tråd genom alla dessa år. Vi är tacksamma över att hon är med på vår resa och ser fram emot att se vad kommande år har att erbjuda tillsammans med alla våra medarbetare!