Škodas populära flaggskepps-SUV har genomgått en omfattande uppgradering. Den nya generationen har inte bara fått ett lyft i den nya exteriöra designen och interiören utan även i form av ännu fler effektiva drivlinor. Den absolut största nyheten är laddhybriden med beteckningen iV som med sina 115 km i WLTP räckvidd gör Kodiaq till ett prisvärt alternativ till elbilar.
Exteriör
Kodiaq är en bil som kombinerar komfort för både långa och korta resor med enastående funktionalitet som familjebil. Denna balans har alltid varit en del av bilens identitet, något som också återspeglats i dess design. Med den senaste uppdateringen och införandet av Škodas nya designspråk, Modern Solid, har Kodiaq fått ett ännu mer självsäkert och kraftfullt uttryck – särskilt framträdande i Sportline- och RS-versionerna.
Karossen har inte enbart fått ett visuellt lyft men även en funktionell sådan. Bilen är i sin uppdaterade form mer aerodynamisk med en luftmotståndskoefficient på 0,28.
Interiör
Interiören i nya Kodiaq bjuder på flera spännande nyheter som kombinerar praktisk funktionalitet, hög komfort och påkostade materialval. Bland höjdpunkterna finns en fristående 13-tums infotainmentskärm, de nya individuellt anpassningsbara Škoda Smart Dials samt en välorganiserad mittkonsol. Mittkonsolen erbjuder inte bara generöst med förvaringsutrymme, utan också en laddbox med 15W effekt som kan ladda två mobiltelefoner samtidigt.
Trots batteriet som är placerat framför bakaxeln finns det gott om utrymme i Kodiaq. Både fram och bak sitter passagerarna bekvämt, med generösa ytor för både kortare och längre resor. Bagageutrymmet imponerar med en kapacitet på hela 745 liter, och genom att fälla sätena ökar det till maximala 1 945 liter – perfekt för stora laster och flexibla behov.
Prestanda och drivning
Effekt – 150 kW (204 hk)
Vridmoment – 250 Nm, framhjulsdrift
0-100 – 8,4 s
På vägen imponerar Kodiaq med en harmonisk kombination av hög komfort och stabila köregenskaper. Den förbättrade aerodynamiken, tillsammans med den extra vikten från batteriet, bidrar till ännu bättre väghållning, särskilt vid högre hastigheter. Även om fartresurserna är balanserade, levererar bilen en trygg och behaglig körupplevelse. För dig som söker en mer dynamisk och kraftfull körupplevelse är RS-versionen det självklara valet, med sina 265 hästkrafter, fyrhjulsdrift och sportigare karaktär.
Batteri och laddning
Batterikapacitet netto – 19,7 kWh
En attraktiv totalekonomi för en laddhybrid är beroende av att en stor del av körningen sker på el. Den utökade räckvidden som nu erbjuds för Kodiaq och flera av dess koncernsyskon gör elektrisk mobilitet tillgänglig för en ännu bredare målgrupp. Med en enda laddning kan de flesta dagliga resor, som exempelvis pendling till och från arbetet, klaras av utan att använda förbränningsmotorn. Det är särskilt värdefullt för dem som enbart har möjlighet att ladda hemma eller på arbetsplatsen. Tidigare generationers kortare räckvidd gjorde det ofta svårare att nå en ekonomiskt hållbar kalkyl för den här målgruppen, då bensinmotorn behövde användas regelbundet i vardagen.
Laddningskapaciteten har också uppdaterats. Kodiaq klarar av att ta emot 11 kW AC och 40 kW DC vilket gör bilens elektriska drivlina ännu mer funktionell i vardagen. AC laddning från 0-100 % går på 2:30 h och DC laddning från 10-80 % på 26 minuter.
Säkerhet
Utöver massvis med säkerhetsfunktioner som ingår som standard har nya Kodiaq belönats med fem stjärnor i Euro NCAPs tester.
Sammanfattning
Nya Kodiaq iV är ett välkommet tillskott i modellutbudet. Den tickar många boxar som bland annat komfort, utrymmen, säkerhet och miljö vilket kommer tilltala många förare.