Transporter är modellen som har lagt grunden för Volkswagen Transportbilars framgångssaga. När den lanserades 1950 skapade den ett helt nytt segment på marknaden – och succén var omedelbar. Sedan dess har Transporter genomgått otaliga uppdateringar och anpassningar för att möta en mängd olika kundbehov. Idag finns denna lätta lastbil i massor av varianter som transporterar familjer, hantverkare, äventyrare, blåljuspersonal, paket och utrustning.
Nu är det dags för nästa kapitel. Den sjunde generationen av Sverige favoriten är här – starkare, smartare och mer flexibel än någonsin. Dessutom kan den nu beställas som ren elbil, och mot årsskiftet 2025/2026 lanseras den som laddhybrid.
För att verkligen gå på djupet i vad nya Transporter har att erbjuda har vi tagit hjälp av experterna hos Volkswagen Transportbilar. Theo Karlsson Chan, produktchef med ansvar för bland annat nya Transporter, och Robert Andén, Key Account Manager, delar med sig av sina insikter om modellens nya egenskaper och möjligheter.
Theo, vilka är dina top fem förbättringar hos nya Transporter jämfört med föregående generation, och hur kommer de till nytta i användarnas vardag?
Den nya generationen är större överallt egentligen! Den är bredare, längre och har givetvis större volym i skåpet men även i förarhytten. Dragvikten har höjts upp till 2.800 kg för dieselmotorerna och 2.000 kg för de elektriska versionerna.
Skjutdörrsöppningen är bredare och bredden mellan hjulhusen har också ökats. Det innebär exempelvis att du får plats med en EU-pall på bredden mellan hjulhusen vilket inte gick på den tidigare modellen.
Standardutrustningen har utökats ordentligt mot T6.1 som förra versionen kallades. Exempel på den utökade standardutrustningen är Digital cockpit, 13” touchdisplay med trådlös app-connect, LED-strålkastare och parkeringssensorer.
Utvändigt kan vi se att designelementen är ordentligt uppdaterade, även invändigt har det hänt massor, designen är mer i tiden helt enkelt.
Värt att nämna är att det finns nu också en specialversion som heter Pan Americana med aluminiumfälgar, specialklädsel, och ett ”tuffare” uttryck.
Och hur har dimensionerna och konstruktionen utvecklats i nya Transporter för att optimera nyttolasten och körkomforten?
Det första jag tänker på är att växelväljaren (med automatlåda) nu sitter vid ratten och det gör att vi inte har någon mittkonsol som vi hade på förra versionen. Något som, framför allt, långa personer hade åsikter om då höger knä kunde ligga mot konsolen.
Dessutom kommer bilen som standard med två-sitssoffa och att mittkonsolen nu är borta påverka även den som sitter i mitten, mer benutrymme helt enkelt!
Fortsätter vi på körkomforten så kan jag nämna att vändradien har förbättrats och en kort Transporter vänder nu runt på 11.9 meter. Som referens kan man jämföra med en Golf 8 som vänder på 10.9 meter.
En annan viktig detalj är att en stor genomlastningslucka finns som tillval med en smart öppningsfunktion.
När det kommer till lastvikt så har samtliga drivlinor möjlighet till en lastförmåga på över ett ton. Självklart beroende på vilken totalvikt man väljer samt övrig utrustning på bilen.
Slutligen Theo, vilka drivlinor erbjuds och hur skiljer de sig åt i prestanda och användningsområden?
Vi erbjuder den helt elektriska e-Transporter och dieselversioner som är godkända för HVO.
Diesel erbjuds med 110 hk, 150 hk och 170 hk och med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift, de flesta versioner med automatlåda.
Elbilen erbjuds med ett batteri på 64 kWh netto och tre olika effektuttag: 136 hk, 217 hk och 286 hk med en räckvidd över 30 mil enligt WLTP. Bilen kan snabbladdas med upp till 125 kW. Fyrhjulsdrift kommer erbjudas till elbilen från och med årsskiftet 2025/2026.
Laddhybrid släpps kring årsskiftet 2025/2026 och kommer erbjudas som tvåhjulsdriven.
Robert, Transporter har länge varit en favorit bland svenska företag. Vilka egenskaper i nya Transporter tror du kommer att stärka den positionen och göra den ännu mer attraktiv för företagskunder?
Till att börja med de olika versionerna, inte bara längd och höjd utan framför allt val av drivlina för det behov man har som kund. Att man med samma basfordon kan välja el, laddhybrid eller diesel beroende på hur verksamheten ser ut och vad man har för möjlighet till laddning etc.
Den nya Transportern har också 5-års garanti – 2 år längre än föregångaren – och tillsammans med välpaketerade serviceavtal och Sveriges mest utbredda servicenät så borgar det för ett tryggt ägande.
Jag vill också lyfta fram säkerheten, där många detaljer blivit standard sen föregångaren. Mycket på grund av EU’s nya säkerhetsstandarder och det har i sin tur lett fram till att bilen har fått den högsta ratingen – Platinum - i Euro NCAPs test.
Tar vi enskilda tillval som nu finns vill jag lyfta fram fällbara takräcken, inte alls dumt att slippa eventuellt oljud från taket när man inte behöver takräcke.
Den personliga favoriten är den digitala innerbackspegeln som inte bara är en häftig teknik utan också en riktigt bra säkerhetsdetalj när man har täckta dörrar på sin bil.
Framöver kommer vi också kunna erbjuda Vehicle to Load på de elektriska versionerna. Det innebär att du kan använda bilens högvoltsbatteri med en inbyggd inverter för att driva elektriska externa enheter.
Trägolv från Loyd’s är standard och monteras i svensk hamn. På tal om hamn så erbjuder vi ett stort utbud av påbyggnadsutrustning via vårt hamnsystem till konkurrenskraftiga priser – helt klart värt att lyssna med din Volkswagen-återförsäljare vad som erbjuds där.
Tittar vi framåt i tiden så kommer högtak på skåpversionerna och Pick-up dubbelhytt till årsskiftet. Vi fortsätter därmed vår tradition att faktiskt vara ensamma om en Pick-up i det här segmentet. Dessutom kommer den som helelektrisk vilket jag tror kommer passa många olika verksamheter.
Vi tittar just nu också på möjligheten att ta fram en egen ”Twin Cabin” d.v.s. 5-6 sittplatser och en vägg bakom andra sätesraden för att kunna kombinera persontransport och frakt av materiel på ett säkert sätt. Så håll utkik på vår hemsida om den varianten skulle passa just din verksamhet!
Slutligen Robert, hur ser Volkswagen Transportbilar på utvecklingen av elektrifierade transportbilar, och vilken roll spelar Transporter T7 i den omställningen?
Jag tycker utvecklingen går framåt med stadig takt! Dels har fler tillverkare börjat erbjuda transportbilar med längre räckvidd och snabbare laddning. Inte minst vi på Volkswagen Transportbilar med vår ID. Buzz Cargo som är solklar marknadsledare.
Med nya Transporter kommer vi bidra med en elektrisk transportbil med mer utrymme, hög lastförmåga och bra dragvikt!
Men våra kunder har också drivit på omställningen och visat att man vill få till en förändring. Det är inte helt lätt att komma igång då det är flera parametrar att ta hänsyn till – inte bara en bil med god räckvidd.
Och förutom det så hjälper den gällande klimatpremien till att ta minska argumenten om att en eldriven transportbil skulle vara mycket dyrare än en dieseldriven motsvarighet. Fram till 1 juli kan man få upp till 40 000 kr i klimatpremie. Därefter gäller upp till 30 000 kr fram tills 30 september, då klimatbonusen upphör så det gäller att passa på. Viktigt att ha med sig att man behöver ansöka om klimatbonusen och få den beviljad innan respektive brytpunkt – oavsett när bilen levereras.
En TCO, som visar på alla kostnader under ditt ägande, kommer visa på positiva effekter när man väger in skatt och bränsle i kalkylen.
Flexibla lösningar för finansiering av företagets Transporters
Ett minst lika viktigt beslut efter val av bil är att den införskaffas på ett sätt som är optimalt för företagets verksamhet – både ekonomiskt och administrativt. Beroende på hur företaget använder sina transportbilar finns olika finansieringsalternativ att välja mellan. I våra Fleet Support ramavtal har du alltid friheten att välja själv.
Operationell eller finansiell leasing – vad passar ditt företag bäst?
Majoriteten av företagen väljer finansiell leasing då finansieringsformen ger en stor avtalsmässig frihet både vad gäller miltal, slitage, köp- och avyttringsoption och ej fabriksmonterad utrustning. Företag som har bra kännedom om hur bilarna slits utifrån användningsområde och miltal kan i samråd med sin mobilitetspartner sätta en realistisk nivå på värdeminskningen och därmed betalningsplanen. Aspekter att ta hänsyn till vid val av finansiell leasing är den administrativa bördan som tillkommer med hanteringen av bilarna samt risken kring det framtida marknadsvärdet som styrs både av slitage men också av balansen mellan utbud och efterfrågan på marknaden.
Den stora fördelen med operationell leasing är restvärdesgarantin som ges av leasinggivaren. Det ger företaget möjlighet till ökad risk- och budgetkontroll samt minskad administration då man slipper bland annat avyttringen - det sköter leasingbolaget. Operationell leasing kan därför vara rekommenderat för företag som har en fordonsflotta med bilar där det finns en osäkerhetsfaktor kring det framtida värdet - t.ex. vid en snabb teknik- och marknadsutveckling.
Det är också viktigt att ha god kännedom om planerad körsträcka och löptid som fastställs i avtalet. Företag med stora vagnparker med en mix av både personbilar och transportbilar kan även välja operationell leasing ur en administrativ synpunkt - att ha en fastställd process oavsett bil ger en ökad effektivitet i hanteringen.
Det kan vara utmanande att avgöra vilken finansieringsform passar bäst för er verksamhet. Vi på Fleet Support finns alltid tillgängliga för att stötta dig.
TCO – exempel på kostnadsbild över tid
Vi har tagit fram TCO-exempel som hjälper dig att skapa en kostnadsbild av vad två Transporter versioner kan innebära för din vagnpark. I månadsbeloppen har vi räknat med en grundrabatt för en 10-bilskund (11 %), service- och underhållsavtal, bilförsäkring, garanterat restvärde, fordonsskatt och klimatbonus för e-Transporter.
* TCO-exemplet avser att ge en generell uppfattning om kostnadsbilden baserat på nuvarande förutsättningar. Faktiska kostnader kan variera beroende på ramavtalsrabatt, avtalsvillkor, förändringar i bilpriser samt restvärden.
En viktig kostnadspost i ett TCO sammanhang är drivmedelskostnaden. Framförallt när man ska jämföra mellan valet av en fossildriven version och en eldriven sådan. I nedan tabell har vi sammanställt exempel på hur den månatliga kostnadsbilden kan se ut för dessa versioner. Sett över en hel avtalsperiod på t.ex. 60 månader kan skillnaden bli betydande beroende på vilken typ av laddinfrastruktur man har tillgång till.
Vid en genomsnittlig elprisnivå på cirka 2 kr/kWh blir den totala ägandekostnaden (TCO) för e-Transporter jämförbar med dieselmodellen.
** Indikativt prisexempel beräknad på dieselpris och förbrukning vid blandadkörning enligt tillverkarens WLTP uppgifter vid publiceringsdatum.